Wel leads, geen klanten? Drie punten waar je op mag letten

DSC00510-kopie-scaled

“Nou hebben we samen een supertoffe strategie bedacht, en ik heb al onwijs veel enthousiaste reacties…. maar nu ben ik bang dat ik het toch weer ga verprutsen. De keren dat ik zoiets heb gedaan waren mensen laaiend enthousiast, maar niemand kocht. Ze zeiden allemaal; onwijs bedankt joh, daar kan ik mee verder!”

Ik vind niks leuker dan met klanten een tot in de puntjes kloppend plan maken.

Dat bestaat altijd uit dezelfde 4 dingen (weet je ook meteen hoe dat gaat, mocht je je wel eens hebben afgevraagd; wat doet die Verhey nou precies?).

In de kick-off sessie kijk ik met mijn klant naar:

=> Wie ben je in essentie en waar ga je echt van AAN, maar ook waar ga je van UIT? -want afbakening in je business van hoe je het niet wilt is zo mogelijk nog belangrijker dan omschrijven wat je wel wilt- . En wat betekent dat voor je aanbod?
=> Wat is jouw message? Waarvoor wil je  op de barricade? Wat is jouw tone of voice?
=> Hoe ga je er voor zorgen dat klanten jou zo goed kennen, dat ze precies weten wat ze aan je hebben? En dat ze een volgende stap willen zetten?
=> Op welke manier ga je van leads klanten maken? Welke manier van verkopen past er goed bij jou?

Eenmaal een besluit genomen op alle 4, heb je een 4 strategieën systeem staan waardoor je precies weet welke acties je moet nemen per strategie. Niet meer en niet minder.

Maar nou komt het.

Deze 4 pijlers zijn de bouwstenen.
Het wordt pas een huis als je het aan elkaar lijmt.

Dus net zo belangrijk, mogelijk nog belangrijker dan het weten van je bouwstenen is goed weten en goed worden in het aan elkaar lijmen van de stenen.

Hoe laat je mensen bewegen van de ene naar de andere pijler?

Hoe zorg je dat je following en connecties op je mailinglijst terecht komen, of in je Facebookgroep?

Hoe zorg je dat de mensen van je lijst of Facebookgroep zich inschrijven voor je webinar, workshop, of een kennismakingssessie aanvragen?

En hoe zorg je er dan vervolgens voor dat de juiste mensen JA zeggen op jouw aanbod?

De leads zijn dus niet meteen het probleem, die heb je wel.

Maar die leads omtoveren in enthousiaste klanten, dat gaat iets minder lekker. 🙁

De klant die mij vroeg hoe ze kon voorkomen dat ze haar waardevolle leads zou verprutsen, gaf ik 3 adviezen mee, waarvan ik dacht; die zijn voor jou potdorie ook waardevol.

Ik ben de beroerdste niet en deel ze in deze mail met je. 🙂

=> 1: Te veel weggeven? Kan niet.

Waar veel (kennis)ondernemers de mist mee ingaan is dat ze in een salesgesprek te veel in de HOE schieten.

Je weet wel; dat je te veel weggeeft.

Waardoor je potentiële klant zegt; wat super, je hebt me zo geholpen, nu kan ik het zelf wel weer even proberen.

Het probleem is alleen niet dat je te veel weggeeft, maar wel dat je de informatie die je geeft op het verkeerde moment geeft.

Ik wil wedden dat je in zo’n gesprek al vlug in de oplossingenstand schiet.

Zeker als je een vrij praktische dienst aanbiedt.

Dan zeg je tegen je potentiële klant; oh, maar ik zie al waar het mis gaat, dat kun je zo oplossen, of zo. Je legt zelfs uit waar ze bepaalde instellingen kunnen vinden en hoe ze het beste een bepaalde tekst zo kunnen draaien dat er meer op wordt gereageerd.

Vaak leg je ze exact uit wat ze moeten doen.

Potentiële klant blij, want die kan meteen aan de slag.
Jij minder blij, want de trigger om jouw dienst af te nemen is weg.

Wat er vervolgens gebeurt, is dat de praktische tips toch niet zo goed werken als gehoopt, want het is net niet ‘precies pas’ op de situatie van de potentiële klant.

En die denkt dan; hè wat een fluttips, en koopt vervolgens nooit meer wat van je.

Wat je lead van jou nodig heeft in zo’n gesprek, is niet de HOE, maar de WAAROM.

Waarom loopt ze tegen het probleem aan wat haar nu in de weg zit? Hoe komt het dat ze in deze situatie zit, dat ze zich voelt zoals ze voelt?

Je mag haar bewust maken van waar het mis gaat; die bewustwording is de eerste stap die nodig is om de ander in beweging te zetten op weg naar een oplossing.

Mijn vroegere mentor Dirk zei vroeger al: “Wil je empathie of een oplossing?”

Vrijwel altijd hebben we het meest behoefte aan empathie als eerste stap.
We willen begrepen worden in waar we tegen aan lopen.
We willen voelen dat de ander snapt waarom bepaalde dingen moeilijk voor ons zijn of pijn doen.
We willen horen: je bent hier niet alleen in, het is niet raar of gek.

Maar we hebben het ook nodig om te horen: je kunt hieruit komen. Het hoeft niet zo te blijven. Ik voel meer potentieel voor jou, ook waar je dat zelf niet voelt. Dat verlangen van jou, dat mag er zijn en dat mag je najagen.

Pas als je lead DAT voelt bij je, kan ze een besluit nemen op het feit of ze de transformatie (nu) wil aan gaan.

En dan zal een oplossing ook veel beter landen.

=> 2. Bereid je goed VOOR en bereid je GOED voor.

Ja dubbelop, dat staat er express.

Want de meeste ondernemers die ik ken, bereiden zich wel voor op een salescall maar bereiden niet de juiste dingen voor.

Wat ze wel voorbereiden?

hoe ze zonder stotteren hun pitch uit hun mond kunnen laten rollenwat er allemaal ook alweer precies in hun traject zitHoe ze aankoopbezwaren kunnen parerenen hoe ze kunnen laten zien dat zij the girl zijn voor de job
Zie je wat er gebeurt?

Draait allemaal om jou,

Waar je je op zou willen voorbereiden om het gesprek soepel te laten verlopen en te laten gaan over relevante dingen, is dit:

Bij je lead navragen van welke situaties ze het meeste last heeft.Wat ze al gedaan heeft om uit deze (lastige) situatie te komenWat ze het allerliefste zou willen; wanneer is haar probleem opgelost?
Dit draait allemaal om je lead.
En als je een goede inschatting wilt kunnen maken van of jullie een goede match zijn, vraag je deze dingen al aan haar vóór jullie in gesprek gaan samen.

Zo kom jij niet voor verrassingen te staan, en voelt zij zich al gezien voor jullie überhaupt de Zoomcamera’s aan hebben kunnen zetten. 🙂

=> 3. Check of het probleem wel echt urgent is

Er is niks lastiger om te verkopen dan een product wat niet relevant is.
Of niet relevant op dat moment.

Je kunt je voorstellen dat het lastiger is om een rode leren Chaneltas te verkopen aan iemand die al 20 Chaneltassen in de kast heeft staan, dan om pleisters te verkopen aan een moeder waarvan je het kind net met blote knieën op de stoep hebt zien crashen.

Het ding is; je ZIET niet altijd de urgentie van je aanbod.

Je klant niet (“Ik ga het nog wel even zelf proberen” & “Ik ga nu eerst investeren in iets anders en dan kom ik bij je terug”), maar jij vaak ook niet.

Want een mogelijke klant die zelf de urgentie niet voelt, kun je wel helpen door de urgentie zoals jij die ziet en voelt voor haar op tafel te leggen.

Wat je eigenlijk denkt, is namelijk dit:
“Je hebt dit al tig keer zelf geprobeerd, moet je niet tot de conclusie komen dat dat niet gaat?”
“Je vindt dat dit veel kost, maar realiseer je je wat het je kost als je hier NIKS aan doet?”
“Die andere investering gaat niks opleveren als je niet eerst DIT fixt.”

Maar dat zeg je waarschijnlijk niet,

Als jij de urgentie voelt en je weet dat je lead zich hier nog te weinig van bewust is, ZEG HET.

Leg het op tafel.
Dat heeft ze van je nodig.

Net zo goed als dat ze het van je nodig heeft om te voelen: er wordt me hier niks aangesmeerd wat ik niet nodig heb.

Jij moet het niet liever willen dan je lead.

En als je dat los kunt laten, dan ga je beter verkopen :).

Ik hoop dat ik je hebt kunnen laten zien met deze knetterlange mail (vol waarde, want dit soort stuff deel ik gewoonlijk alleen met klanten), dat als het niet stroomt in je business, het nooit maar aan 1 probleem ligt.

Het is niet alleen maar ‘ik moet gewoon meer leads verzamelen”.
Of “ik moet gewoon beter leren verkopen.”

Om het te laten stromen mag de hele route kloppen en moet het nergens ‘stroef lopen”.

Als jij nu aangeslingerd bent door deze mail, dan heb ik iets heel gaafs voor je.

Op maandag 6 december, direct nadat die ouwe weer naar Spanje is vertrokken, start mijn nieuwe Gameplan 2022 Challenge.

Gratis, maar waardevoller dan ooit.

Waarom?

Omdat ik je meeneem in exact de 4 stappen die ik met klanten ook doorneem als we een jaarplan maken voor de groei van hun bedrijf.

Jij hebt waarschijnlijk net als ik en al die duizenden anderen ondernemers een crazy jaar achter de rug.

En dat maakt dat je als het gaat om plannen maken, extra scherp bent op waar je volgend jaar naartoe wilt groeien.

Wat wil je bereiken?
Welke dromen mogen niet meer op de plank blijven liggen?
Met welke irritaties en welk gedoe wil je afrekenen?
Waar mag de fun weer terug?
Waar word je stikgelukkig van en hoe implementeer je dat in je bedrijf, zodat het gaat stromen?

Ik weet dat je dat niet meer wilt door te jagen, door te jakkeren, methodes te implementeren waar je het benauwd van krijgt.

Maar wel door lucht te creëren in je bedrijf, inspiratie vrij te laten stromen, de powerhouse in jou alle ruimte te geven.

Er zit meer voor jou in het vat en dat voel je.

In de Gameplan 2022 Challenge laat ik je zien:

???? Wat je over jezelf moet weten om een aanbod te creëren waar jouw potentiële klant om smeekt
???? Welke message jij te delen hebt waardoor je magisch aantrekkelijk wordt voor je following
???? What it takes om van een lead een klant te maken. Maar dan echt.
???? Welke 4 keuzes jij mag gaan maken om ervoor te zorgen dat je bloedsnel afrekent met die handrem en het nog sneller gaat stromen in je bedrijf; gavere klanten, een soepele werkflow, en een omzet om van te dromen.

Dit is wat we gaan doen:

Dag 1: Hoe zorg  je er voor dat mensen van je gaan houden? Dat ze niemand anders willen dan jij?
Kortom, wat is jouw message, en welk ‘vervoermiddel’ (Instagram, wel of niet podcasten, LinkedIn, bloggen…) past daar bij?

Dag 2: Lead naar Klant-conversie strategie
Hoe maak je de verbinding? Hoe maak je van enthousiaste volgers ook daadwerkelijk klanten? Een beetje lekker met elkaar ouwehoeren via de DM is prima, maar hoe zorg je nou dat die mensen betalende klanten worden? In deze masterclass kiezen we 1 bij jou passende strategie om jouw salesopbrengst te verbeteren.

Dag 3: Jouw Gameplan voor 2022: 4 strategieën
En that’s it.
Vaak verliezen we onszelf in een lappendeken van verschillende leadstrategieen, verdienmodellen en effectieve manieren voor extra omzet. Het nadeel daarvan is dat het geheel zo’n zooitje wordt dat het niet meer voor je werkt als je wilt groeien. Vandaag kiezen we de 4 pijlers voor jouw plan voor 2022. En daar houden we het bij.

Dag 4: Gamechangers: hoe gaat het stromen?
Op dag 4 deel ik je mijn 5 belangrijkste gamechangers die er de afgelopen 2 jaar voor hebben gezorgd dat mijn gameplan -met een doel waar ik alleen maar van kon dromen- ook werkelijkheid werd. Het bleek de lijm die mijn puzzelstukken aan elkaar houdt en zorg voor exponentiële groei.
The secret to my succes, voor jou voor de grijp. Niet missen deze masterclass ????.

Deze challenge is voor jou als je voelt dat je wilt schakelen.
Als je al wel met je plan voor 2022 aan de slag bent gegaan, maar ergens nog een rem voelt.
Als je de vrijheid wilt ervaren van keuzes maken, die wie je bent en de ambitie die je voelt serieus de ruimte geven.

Deze challenge is voor jou als je zegt: kom maar door Verhey, THE GAME IS ON!

Klik op deze knop om je gratis aan te melden

Van leads klanten maken wordt easy peasy als je aan deze challenge hebt meegedaan.

Ik zie je heel graag vanaf maandag 6 december, lieve .

Heb een heerlijke dag, tot gauw!

Liefs, Claudia

P.S. Heb je je naar aanleiding van mijn vorige mail al ‘ingeschreven’ voor de challenge Gameplan? Dan krijg je uiterlijk morgen digitale post van mij, dus houd je inbox in de gaten!

Laat een reactie achter





BUSINESSCOACH

Businesscoach Delft
Ondernemerscoach
Businesscoach Den Haag
Businesscoach Rotterdam

.

Businesscoach Leiden
Businesscoach Friesland
Businesscoach Zuid-Holland

© 2019 - 2024 Claudia | Huisstijl design: Professionals in Design | Website ontwerp & bouw: Laura Loos | Fotografie: GD&P, Studio Veerle, Annick Roza Photography