Waarom jij zoveel moet weggeven dat je er een beetje buikpijn van krijgt

rawpixel-1055771-unsplash

Sessie twee van het traject. Met een klant bespreek ik haar nieuwe weggever. Samen zijn we tot de conclusie gekomen dat haar huidige weggever nou niet meteen zorgt dat het water je in de mond loopt, om het maar zacht uit te drukken. 

Ik geef haar een voorbeeld van wat in haar business een waardevolle weggever zou kunnen zijn. Een briljante checklist, een uniek template, of zelfs een deel van haar dienst gratis en voor niks doen. 

“Maar dat kan ik tot niet weggeven?” vraagt ze. “Dan geef ik al zoveel inhoudelijke kennis weg, dan weten ze alles al en komt niemand meer iets bij mij kopen. Ik had zelf eerder een prijs in gedachten van …-vul maar in-. “

Ze is niet de enige ondernemer die ik ken met die gereserveerde houding ten opzichte van weggevers.

Ze zijn bang om te veel weg te geven, en dat daardoor hun lead al zo goed geholpen is dat ze verder niks meer bij hun af gaan nemen. En wat gebeurt er dan? Ze maken een weggever omdat ze wel hun lijst willen vergroten, maar met de inhoud van die weggever kan hun ideale klant net niks.

Het is een weggever volgestopt met waar de ondernemer zelf blij van wordt.
Een weggever die afgekapt is op een [unt waarop het net een beetje waardevol begin te worden.
Vol met open deuren, Wikipediatips en how-to’s die je ideale klant ook in Google had kunnen vinden.

Een verspilling van hun tijd.

Het is DE reden waarom weggevers negen van de tien keer in de digitale prullenmand belanden. Ongelezen. In al hun briljantie. 

Dat is natuurlijk doodzonde, en het kan je behoorlijk moedeloos maken. Heb je daar nu al die energie in gestoken om er iets waardevols van te maken? 

Er is een manier om dat op te lossen. 

Door er nog meer tijd en energie in de stoppen. 
En het zo freaking waardevol te maken, dat het stiekem een beetje zeer doet: “darn, hier had ik ook een mooie prijs voor kunnen vragen.”

Het lijkt tegenstrijdig. Om in iets wat niet lijkt te werken, nog meer waarde te stoppen. 
Maar als je eerlijk bent, weet je waarschijnlijk best dat je hem een beetje hebt afgeknepen. 
En jouw ideale klant voelt dat ook. Dus leest hij of zij het niet. 

Want jouw ideale klant, moet namelijk ergens heel veel van aan jou teruggeven, om jouw weggever ECHT te lezen of bekijken.

Haar kostbare TIJD. 

En ik weet niet hoe het met jou is; maar tijd, komen we bijna allemaal tekort, lijkt het wel. 
Mijn oma zei vroeger altijd: “Geld? Dat heb ik niet, maar SPULLEN!” 

Die spullen had ze in theorie weer terug kunnen brengen naar de winkel -de kaartjes hingen er vaak nog aan-, en dat had weer flink wat geld opgeleverd. Maar dat terzijde ;). 

Maar als het gaat om tijd. Die kan je maar 1 keer uitgeven. Niemand die het terugstort op je rekening als je een ‘miskoop’ hebt gedaan. Dat maakt dat we activiteiten die tijd kosten, vlug scannen en bij alles waar we aan twijfelen of het onze tijd waard is, nee zeggen. Zo ook met jouw prachtige weggever. 

Van een briljante collega -inkoper- leerde ik ooit; een goede deal doet aan beide kanten een beetje pijn. 

Jij die een bak met kennis weggeeft.
Jouw ideale klant die haar kostbare tijd in jou investeert.

Lijkt mij een eerlijke deal.

Wees eens eerlijk; is jouw weggever ECHT die waardevolle tijd waard? Wil je het hier met me delen?
Twijfel je er over? Kijk dan of ik binnenkort nog plek heb voor een gratis check; dan kijk ik met je mee. 

Claudia

PS: In mijn workshop APK voor jouw bedrijf, laat ik deelnemers zien in welk product of in welke dienst hu ideale klant zonder twijfel tijd, energie en dus ook geld in zal willen investeren. Er is nog plaats in de workshop van aanstaande vrijdag 15 maart. Bijna gratis, en ik beloof je dat het jouw kostbare tijd waard is.

Laat een reactie achter





BUSINESSCOACH

Businesscoach Delft
Ondernemerscoach
Businesscoach Den Haag
Businesscoach Rotterdam

.

Businesscoach Leiden
Businesscoach Friesland
Businesscoach Zuid-Holland

© 2019 - 2024 Claudia | Huisstijl design: Professionals in Design | Website ontwerp & bouw: Laura Loos | Fotografie: GD&P, Studio Veerle, Annick Roza Photography