Waarom je moet oppassen als alles even urgent voelt

ih6rreqiujg

Ik weet niet of het jou ook is opgevallen, maar het lijkt alsof de tone of voice in alles wat we online voorbij zien komen grofweg in 2 varianten te verdelen is.

Ondernemers willen op dit moment vooral jou overtuigen dat je nu ECHT in actie moet komen om je shit op te lossen Of willen je juist laten voelen ‘that you need to chill the fuck down’ omdat zij dat ook doen op dit moment.

Het urgentiekamp doet dit.

“Als je nu niks doet aan probleem X dan loopt het hopeloos uit de hand!”
“Dit is je kans want na datum Y komt aanbod Z never nooit meer terug.”
“Heb je mijn vorige lifechanging event gemist? Boek dan nu je ticket want het is de laatste keer dat ik dit event (op deze manier) geef!”

Het Chill Tha FOEK out kamp doet dit:

“Trap niet in al die verhalen dat er nog maar ‘x’ plekjes zijn, want de meeste van de ondernemers die dat doen hebben nog plek zat.”
“Ik zie al die stumpers maar doorpushen op mannelijke energie, maar dat is niet echt, je kunt veel beter je vrouwelijke energie volgen.”
“Oh ik heb zo’n hekel aan die mensen die dan zo’n opdringerig berichtje sturen, dat zul je van mij nooit krijgen hoor! Als je met mij wilt werken weet je me heus wel te vinden.”

First of all: geen van beiden is goed of fout, allebei de ‘varianten’ kunnen heel goed werken als dat de toon is die bij je past en je het met de juiste intentie op die manier inzet.

Ons brein is op heel veel verschillende manieren te beïnvloeden en dit zijn een paar hele effectieve.

=> Door de urgentie van bijvoorbeeld een deadline of een situatie te benadrukken help je je mogelijke klant om de juiste beslissing op het juiste moment te maken. Je brengt met ze in kaart wat er gebeurt als ze in situatie X blijven, en wat er kan gebeuren als ze ervoor kiezen om naar situatie Y toe te bewegen.

We denken namelijk altijd dat we heel bewust, beargumenteerd,  rationeel beslissingen nemen, maar 90% van een besluit is gebaseerd op de reactie van jouw reptielenbrein (wat jou wil beschermen tegen gevaar en altijd in OF de fight, OF de fight OF de freeze reactie zal schieten) en op emoties die in je onderbewuste geheugen worden getriggerd.

Met urgentiemarketing help je dat blootleggen. Je haalt de emoties en verlangens die jouw mogelijke klant heeft naar boven, zodat ze dat kan meenemen in haar besluit.

=> De andere ‘methode’ is de anti-psychologie. Door je bewust af te zetten tegen de standaard, of door rebels te zijn in je content gewoon om mensen wakker te schudden, schud je hun denksysteem ook wakker. Je lezer krijgt een ‘what the fck’ achtig gevoel in haar onderbuik en dat zorgt voor verwarring; wat heb ik hier nu eigenlijk gelezen?

En verwarring is een ont-zet-tend vruchtbare bodem om een ander perspectief aan iemand te pitchen, een zaadje te planten voor een nieuwe denkrichting die meer aansluit bij hoe jij de dingen doet zoals je die briljant doet.

Dit zijn, optimaal uitgevoerd, super effectieve manieren van marketing.

Maar.

Het staat of valt met de intentie waarmee je deze methodes inzet.

Urgentiemarketing zal zich tegen je keren op het moment dat jij regelmatig zegt dat ‘je programma nog maar een paar plekjes heeft’, terwijl jij in werkelijkheid je plekken aan de straatstenen niet kwijtraakt maar dit wel zo voordoet want ‘zo werkt dat toch’.

Rebelse marketing werkt niet voor je op het moment dat je tegen heilige huisjes aan gaat schoppen omdat je dan zo lekker opvalt en als je gaat zeiken om het zeiken

De sleutel om deze typen marketing werkend te krijgen, is verrassend simpel.

Ik ben ervan overtuigd dat ALLE stijlen marketing voor jou werken, als je zelf de urgentie van jouw boodschap en hulp tot in je tenen voelt.

Als jij het jouw mooie volgers vanuit het diepst van je hart gunt dat ze zo snel mogelijk hulp krijgen bij het oplossen van hun probleem, zal je  bericht met daarin de oproep ‘lieverds, ik heb echt nog maar 1 plek” of “je hebt nog maar een paar uur” super integer overkomen en dat voelen jouw mogelijke klanten ALTIJD.

Wanneer je geen rust vindt voordat je iedereen die dit MOET weten, op zijn minst hebt geconfronteerd met waar ze zich in jouw ogen van bewust moeten zijn, voelen jouw lezers dat je niet alleen maar dwarsligt om het dwarsliggen maar dat het je aan het hart gaat en zeer doet dat ze nog langer met hun shit rondlopen.

Hetzelfde geldt andersom, trouwens.

Laat je de urgentie voor een investering -of dat nou geld of tijd is-, niet aanpraten door iemand die zegt dat het NU het moment is, als je dat niet voelt.

En laat je op dezelfde manier je ambitie en het daaraan gekoppelde gevoel van urgentie niet afnemen door mensen die zeggen dat je het niet zo hoog in je bol moet hebben of dat je toch ook tevreden kunt zijn met wat je nu hebt.

JIJ voelt of iets voor jou urgent is, ja of nee.
JIJ voelt of het tijd is om daarop te handelen.

Het is aan jou om op de integere uitnodiging van anderen in te gaan.

En over uitnodigingen gesproken… 

????

Misschien weet je nog dat ik eind vorig jaar mijn supertoffe Gameplan 2022 challenge heb gegeven. Mogelijk heb je er zelfs aan meegedaan.

Uit die challenge zijn zoveel mooie plannen voortgekomen, en de reacties waren zo enthousiast, dat ik heb besloten deze challenge nog een keer te geven, en wel van 13 juni t/m 16 juni.

We gaan pijlsnel naar het midden van het jaar en ik WEET gewoon dat er veel mensen zijn die zo in de loop van het jaar hun focus zijn verloren en die misschien wel een mooi plan hadden gemaakt voor 2022, maar daar op de een of andere manier van zijn afgedwaald.

En dus niet het resultaat hebben bereikt in de eerste helft van 2022 wat ze graag hadden willen bereiken.

Ik wil je nergens een urgentie opdringen die niet van jou is, maar wil je wel vragen of er niet stiekem ergens van binnen bij jou een verlangen sluimert om ALSNOG van 2022 je beste jaar ever te maken.

Je plan weer strak te trekken zodat je weer gefocust bent op de goede dingen en je weer meer plezier en omzet gaat halen uit je bedrijf.

De meesten van ons willen heel graag groeien, bijsturen, maar zeggen dat niet hardop omdat ze dan moeten toegeven dat het niet zo goed gelukt is als ze hadden gehoopt ;).

En weet je, dat is oke. Maar je hoeft er ook niet mee rond te blijven tobben, en daarvoor is deze mail van mij aan jou.

Wil jij het tij keren?
Alsnog je doelen halen voor 2022?
Met een strak plan voor fun en resultaat uit je bedrijf de 2e helft van 2022?

Claim dan je plek (één van de vele ;)) in de Gameplan Challenge.

Laat mij je helpen weer back on track te komen.
Niet voor een ander, maar voor jezelf.
Voor die urgentie die je diep van binnen voelt fikken.
Zie ik je dan?

Liefs, Claudia

Laat een reactie achter





BUSINESSCOACH

Businesscoach Delft
Ondernemerscoach
Businesscoach Den Haag
Businesscoach Rotterdam

.

Businesscoach Leiden
Businesscoach Friesland
Businesscoach Zuid-Holland

© 2019 - 2022 Claudia | Huisstijl design: Professionals in Design | Website ontwerp & bouw: Laura Loos | Fotografie: GD&P, Studio Veerle, Annick Roza Photography