Lig jij nog op koers? Of heb je eigenlijk geen idee?
Evalueren zit inmiddels in ons systeem.
Bol.com vraagt een dag na aflevering of je tevreden was met je aankoop.
In een restaurant bepaal je bij het betalen van de rekening met de hoogte van de fooi hoe fijn je de avond vond.
In de klas van de kinderen wordt CITO toets gehouden, 10 minuten gesprekken.
Zelfs als je een verjaardagsfeestje geeft zeg je na afloop tegen je man; volgende keer kunnen we de leverworst wel weglaten, die vreet niemand meer.
Evalueren is een prachtige tool om de resultaten van je werk te verbeteren, op de korte of op de lange termijn. Want natuurlijk is niet alles in een uurtje gefixt, nadat je tot de constatering bent gekomen dat er iets anders moet.
Toch merk ik dat veel ondernemers hier niet genoeg gebruik van maken.
Nieuwe plannen hebben ze zat.
Experimenteren met nieuwe acties doen ze ook.
Hard werken (of super hard zelfs)? Ook een check.
Maar af en toe stilstaan bij hoe het gaat, dat vergeten ze in alle drukte.
Laat staan dat ze de uitkomsten daarvan meenemen in hun bedrijf.
En dat is super zonde, want dan blijf je dus dingen doen die niet goed (genoeg) voor je werken.
Kost je wel bakken met energie, maar dat komt er niet uit terug.
Mijn coach zei heel vroeg in het begin van onze samenwerking al eens; je kunt geen andere resultaten verwachten als je steeds hetzelfde blijft doen.
Evalueren is key.
En eerlijk, al mijn allergiesprieten gingen overeind.
Als ik aan evalueren dacht, dan zuchtte ik eerst heel diep omdat het me herinnerde aan al die eindeloze vergaderingen en memo’s waar uitgebreid in werd geëvalueerd, maar nooit iets mee gebeurde.
Maar na 3 maanden gefrustreerd heel hard werken, alles doen zoals het me geleerd was, en nog steeds weinig resultaat, viel ineens de euro.
Ik was aan het doorbeuken, maar met oogkleppen op.
Met een nog wat vieze smaak in mijn mond besloot ik toch maar om op vastgestelde momenten te gaan evalueren waar ik nou mee bezig was.
EN ik besloot om daar dan ook een besluit of een actie op te ondernemen.
Want je kunt nog zo in de gaten hebben waar de angel zit, als je er niks mee doet, is het niet meer dan zo’n stoffige memo.
Sindsdien evalueer ik iedere maand met een kort checklistje of ik nog op koers lig met mijn bedrijf.
Het gaat er niet per se om dat ik mijn getallen en omzetdoel haal -al is dat wel het effect en zeggen we daar geen nee tegen ;)- , maar het gaat er wel om dat ik niet onnodig lang blijf hangen in acties die me niks opleveren EN dus ook niet onnodig lang last heb van de frustratie daarover.
Ik denk dat deze checklist ook waardevol is voor jou, als je nu het gevoel hebt heel hard je best te doen, en je niet zo ver vooruit komt als je zou willen.
Wat evalueer ik dan maandelijks?
=> Ik check of de (nieuwe) klanten met wie ik werk nog wel die klanten zijn waar ik er wel 1000 van in mijn agenda zou willen hebben, zo leuk zijn ze.
=> Ik check of de manier waarop ik werk, nog steeds aansluit bij hoe ik graag mijn leven inricht en wat me NU op de fijnste manier mogelijk kan laten werken.
=> Ik voel effe goed of mijn prijs nog klopt. Geef ik ontzettend veel en voelt de prijs te krap? Dan moet ie omhoog. Krijg je de zenuwen in je hele lijf als je aan de prijs denkt? Dan moet ie misschien -tijdelijk- wat omlaag.
=> Hoe verlopen mijn verkoopgesprekken? Voelt het nog als een feestje? Of zit er ‘iets’ op en waarom dan?
=> Vloeit mijn marketing nog zo uit mijn pen, of heb ik een creëer-block? Maak ik er een ECHTE connectie mee met de klanten die ik wil bereiken, omdat ze zich herkennen in mijn content en help ik ze echt een stap op weg? Of moet ik dat tweaken?
=> Ga ik er nog echt voor? Natuurlijk zou je kunnen zeggen, maar zo natuurlijk is dat niet. Heb ik bijvoorbeeld acties met mezelf afgesproken en ze toch niet (allemaal) gedaan? Hoe komt dat? Heb ik spontaan mijn doelen bijgesteld omdat ik de acties die ik ervoor moet doen, niet durf te doen? Zijn mijn acties in lijn met wat ik wil bereiken? Besteed ik geen tijd aan nutteloze acties -lekker als afleiding- en zou ik effectiever met mijn tijd kunnen omgaan?
Door hier maandelijks naar te kijken, lopen zaken niet meer ‘uit de hand’, omdat ik op tijd kan ingrijpen. Het voorkomt etteren, stuurt sneller naar resultaat en dat maakt dat ‘vervelende’ evalueren de moeite waard en stukken minder vervelend.
Alleen als je actie onderneemt naar aanleiding van je evaluatie, kan evalueren veranderen in evolueren.
Wat belangrijk is, is dat evalueren niet hetzelfde is als jezelf met een zweep op de rug slaan.
Je mag met mildheid naar jezelf kijken; het is niet fout of stom dat je iets niet hebt gedaan of iets wel hebt gedaan wat niet handig was; het IS. En tegelijkertijd mag je scherp zijn; als je nou weet dat je het niet meer wilt zoals het gaat, en je hebt blootgelegd waar de angel in zit; ben je het dan niet aan jezelf verplicht om daar iets mee te doen.
Om het NOG handiger voor je te maken heb ik van de checklist een gaaf invulbaar PDFje gemaakt wat je iedere maand opnieuw kunt gebruiken. Het is mijn gratis cadeau aan jou, omdat ik het je gun dat je niet te lang in onnodige frustratie over je business blijft hangen.
Werkt deze tool voor jou?
Ik ben benieuwd of je deze tool waardevol vindt en zou het cool vinden als je me wilt laten weten of je er baat bij hebt.
Kom je er door de checklist achter dat er toch flink wat punten zijn waarop je NEE moet antwoorden?
En is dat omdat je de neiging hebt steeds weer te doen waarvan anderen zeggen dat het zo goed voor ze werkt, maar brengt het jou geen steek verder?
Dan mag je van mij wat meer schijt hebben aan wat voor anderen werkt.
Want dat is wat zij doen het dan kennelijk NET niet voor jou.
En dan kun je nog zo hard doorbeuken op hetzelfde pad; het gaat je niet brengen waar je wilt zijn.
Als je je hierin herkent, heb ik wat gaafs voor je.
Vanaf aanstaande maandag 22 juni t/m donderdag 25 juni organiseer in mijn 4 daagse HEB SCHIJT challenge. In die challenge ga ik meer waarde weggeven dan goed voor me is -schijt aan-, en wil ik jou laten zien dat je ECHT je eigen pad mag gaan volgen, omdat dan pas het echte succes om de hoek komt kijken.
Wil jij ook van evalueren naar evolueren? Dan zie ik je maandag!
Liefs, Claudia
BUSINESSCOACH
Businesscoach Delft
Ondernemerscoach
Businesscoach Den Haag
Businesscoach Rotterdam
.
Businesscoach Leiden
Businesscoach Friesland
Businesscoach Zuid-Holland
© 2019 - 2024 Claudia | Huisstijl design: Professionals in Design | Website ontwerp & bouw: Laura Loos | Fotografie: GD&P, Studio Veerle, Annick Roza Photography