Hoe je je expertstatus claimt als je je Calimero voelt

Ze heeft bijna 6000 volgers op Instagram.
Tientallen klanten die met haar weglopen.
20 jaar ervaring in wat ze doet, in loondienst en de laatste jaren als zelfstandige.
Er is geen twijfel over mogelijk, zij is de go-to-person in haar branche.
Háár moet je hebben.
In onze coachcall kijkt ze me aan en zegt:
“Maar Clau, iedere maandag als ik me weer klaarmaak voor de week, en als ik dan content wil gaan schrijven, dan slaat de twijfel toe. Wie ben ik om dit te beweren? Ik voel me soms net een bedrieger.”
Ze is niet de enige.
In gesprekken die ik met ondernemers voer is het schering en inslag.
“Ik heb toch helemaal niet de autoriteit om dat al met zoveel stelligheid te zeggen.”
“Maar zoveel ervaring heb ik helemaal niet.”
“Ik durf helemaal niet te garanderen dat we dat resultaat gaan halen, want niet al mijn klanten halen dat resultaat.”
“Wie ben ik nou om daar zo stellig over te zijn?”
“Dat gaan ze toch nooit van mij aannemen?”
“Daar ben ik veel te bescheiden voor.”
“Er zijn zoveel concurrenten die beter zijn dan ik.”
Heb je al bingo?
Ik wel hoor.
Every once in a while steken dit soort gedachten bij mij ook nog de kop op.
Vooral in die ene week in de maand, moet ik er wel bijzeggen.
But still.
Ik denk dat we met zijn allen veel vaker last hebben van het Calimerogevoel dan we eerlijk willen toegeven.
We voelen ons niet 24/7 de expert die we wel degelijk zijn.
Dat is niet erg; niet iedereen staat 24 uur per dag on fire, dat zou ook doodvermoeiend zijn
Het vervelende is; ik kan als coach tegen je zeggen; NIET DOEN, want ik zie bij al mijn klanten de power die onder dat laagje ruis ligt.
Maar soms is het niet zo gemakkelijk gezegd als gedaan.
De meeste van mijn klanten kunnen rationeel wel beredeneren dat zij goed zijn in wat ze doen.
Er zijn alleen zoveel redenen die ervoor kunnen zorgen dat je het niet echt voelt.
Misschien ben je vroeger gepest omdat ze je een ‘leersmurf’ vonden -slimmer dan de rest- en associeer je slim zijn nu met ‘er niet bij horen’.
Misschien hadden je vader en moeder het credo ‘doe maar normaal dan doe je al gek genoeg’ hoog in het vaandel, waardoor je je bijzondere interesses maar voor je hield..
Misschien was je het tweede kind, net zo slim en op je eigen manier bijzonder als je oudere broer of zus, ging je naar dezelfde opleiding maar voelde het alsof het voor je ouders net even een tikkie gewoner was dan bij hun eerste kind.
Of ben je juist het oudste kind en zit je ingebakken verantwoordelijkheidsgevoel je zo in de weg dat je jezelf niet toestaat je dromen en talent na te jagen, omdat je liever zekerheid en brood op de plank wilt.
Er kan iets gebeurd zijn waardoor je een tik op je neus hebt gekregen die nog lang nadreunt.
Een lacherige opmerking van een collega tijdens een presentatie waar je erg je best op had gedaan waardoor je ging twijfelen over de kwaliteit van je werk.
Een promotie die aan je neus voorbijging en werd gegund aan een collega die de kantjes er vanaf loopt en 10 jaar aan opleidingen -en als je eerlijk bent ook IQ- mist.
Collega coaches online die je een aanbod ziet verkopen waarvan je weet dat je het kunt doorprikken als een luchtballon, maar die wel lancering na lancering uitverkopen.
Een webinar dat je geeft, waar je afschuwelijk veel waarde in hebt gezocht en dat de deelnemers dan ‘toch nog even verder gaan kijken.’
Je kunt in wat je doet groter zijn dan de Mount Everest, maar door dit soort overtuigingen en ervaringen kan je expertstatus aanvoelen als dat lullige terpje in Friesland.
Wat doe je daar dan aan, is de vraag?
Erkennen dat je last hebt van de expertstatus van anderen, is al één ding.
Niks om je voor te schamen; als je je ervan bewust bent dat je kennelijk de neiging hebt jezelf te waarderen in relatie tot anderen, kun je actief gaan sturen op het versterken van dat het gevoel dat je niks en niemand anders nodig hebt om je waardevol en krachtig te voelen.
Je kunt namelijk proberen om jezelf in de richting van andere experts te bewegen -door weer een opleiding te doen, nog meer pilotklanten te helpen, nog dieper in jezelf te duiken-, maar uiteindelijk zul je merken dat je daarop uitblust.
Omdat je jezelf dan van je essentie aan het verwijderen bent.
Met alles wat jij in je bedrijf in de mix gooit -jouw expertise, je ervaring, jouw persoonlijkheid, jouw vibe, jouw talenten en krachten- ben je altijd de enige die dat stukje van de markt kan claimen, op een manier zoals iemand anders dat doet.
Er is voor wie jij NU bent, voor wat JIJ doet, op JOUW manier, NU markt en vraag.
De juiste mensen zullen aanhaken op jouw energie van dit moment en bij wat jij hen NU te bieden hebt.
Er kan er maar 1 de expert zijn in “jou zijn”.
Laat dat je guideluine zijn voor de komende week.
Somebody’s got to be you.
Zorg jij er nou maar voor dat jij dat bent.
Heb een heerlijke week lieve !
Liefs, Claudia
PS: Vind je het moeilijk om zelf op dat expertgevoel in te tappen en jouw positie in de markt te claimen? Ik heb afgelopen week zeker 5 van mijn klanten weer krachtig met hun pootjes in de expertklei gezet. En dat kan ik voor jou ook doen, if you let me. Laat andere minder goede experts niet weglopen met jouw klanten en boek nu jouw matchcall, dan laat ik je zien wat jij hier te brengen hebt en waarom je de wereld daar niet langer op mag laten wachten:
BUSINESSCOACH
Businesscoach Delft
Ondernemerscoach
Businesscoach Den Haag
Businesscoach Rotterdam
.
Businesscoach Leiden
Businesscoach Friesland
Businesscoach Zuid-Holland
© 2019 - 2025 Claudia | Huisstijl design: Professionals in Design | Website ontwerp & bouw: Laura Loos | Fotografie: GD&P, Studio Veerle, Annick Roza Photography