Waarom herhaling echt, echt, ECHT niet saai is – ook al denk jij nu van wel.
Kijk.
Als jij 5 dagen achter elkaar iedere avond snijbonen eet, dan is dat wel degelijk saai.
Snijbonen waren vroeger een van mijn lievelingsgroenten.
Maar omdat het een van de weinige soorten groenten is die mijn kinderen zonder zeuren eten, staat het nu zo vaak op tafel, dat je mij er al bijna niet meer blij mee maakt.
Dat komt natuurlijk omdat we die snijbonen -alles voor de kids- iedere keer op dezelfde manier klaar maken.
God verhoedde dat er een ander smaakje aan zit en het grut het ineens niet meer wil eten.
Veel van mijn klanten hebben ook tabak van herhaling.
Gisteravond nog iemand. “Ik ben bang dat als ik teveel herhaal, dat mensen het saai gaan vinden.”
Zij zei het, maar het had net zo goed 1 van mijn andere klanten of volgers kunnen zijn.
Het grappige is, dat mijn antwoord op zo’n comment ook bijna altijd hetzelfde is.
Namelijk; herhaling is never nooit niet saai.
Het is juist het meest waardevolle wat je kunt doen voor jouw bedrijf en voor je klanten.
Als je het goed doet, tenminste.
Wat je van mij in je oren mag knopen, is dat jij altijd…
ik herhaal, ALTIJD, een stuk verder bent dan je klant in wat die weet over jouw “topic of expertise”.
En dat wat jij weet, en kunt, dat heb jij weer niet in 1 dag geleerd.
Daar heb je jaren voor gestudeerd.
Daar heb je maanden op geoefend.
Daar heb je met een beetje pech, liters en liters zweet voor gelaten.
Kortom, dat wat jij kunt, en voor vanzelfsprekend aanneemt, dat heb je niet een-twee-drie in de benen. Daar had jij ook heel wat herhaling voor nodig, voordat het klikte, het automatisch ging of voordat jij het zo goed kon dat je het nu aan anderen kunt leren.
Eenmaal daar, willen we nog wel eens vergeten welke weg we hebben afgelegd. En hoeveel herhaling daarvoor nodig was.
Om nog even terug te komen op de snijbonen: wil je er nou voor zorgen dat je kinderen die snijbonen gaan lusten, maar niet iedere avond hetzelfde eten?
Maak het dan eens klaar met een ander sausje.
Rooster ze.
Verwerk ze in een stamppot.
Maak er een salade mee.
Maak een feestje van je bord.
Zodat er niemand aan tafel roept met het zicht op de pannen; he jakkes, alweer snijbonen.
Met je content werkt het net zo. Jij hebt een boodschap waarvan je wilt dat al je ideale klanten die te horen krijgen. Communiceer je die steeds op dezelfde manier, dan wordt het ruis. En ruis, my friend, is inderdaad saai. Daar valt zelfs je ideale klant bij in slaap. En dat is niet goed, want je potentiele klant heeft minimaal een keer of 7 keer dezelfde boodschap van jou nodig, wil die een beetje doordringen.
Als jij zorgt dat jouw boodschap steeds een ander sausje heeft, -vorm, tone of voice, diepzinnig of juist luchtig-, en je brengt het een beetje entertaining; moet jij eens kijken hoe snel die gasten hun bord leeg eten.
En smeken om meer.
Liefs, Claudia
BUSINESSCOACH
Businesscoach Delft
Ondernemerscoach
Businesscoach Den Haag
Businesscoach Rotterdam
.
Businesscoach Leiden
Businesscoach Friesland
Businesscoach Zuid-Holland
© 2019 - 2024 Claudia | Huisstijl design: Professionals in Design | Website ontwerp & bouw: Laura Loos | Fotografie: GD&P, Studio Veerle, Annick Roza Photography