Dit is de reden dat jij tegen je groeiplafond aan zit en er niet doorheen breekt

drew-beamer-Vc1pJfvoQvY-unsplash-scaled

De bezwaren die ik het vaakst hoor van klanten de potentiële klanten over waarom ze nog niet de omzet maken die ze zouden willen maken, is dat er nog een essentieel onderdeel aan hun business ontbreekt.

Bijvoorbeeld;

“Ja, maar ik heb nog geen goede funnel.”

“Ik heb nog niet zo veel volgers op Insta want ik moet nodig nieuwe foto’s maken om er het er wat professioneler uit te laten zien.”

“Het lukt mij dus niet om te netwerken, want rond dat tijdstip zit ik altijd vast in de ‘ochtendspits’.” 

“Ik vind het zo moeilijk om de juiste prijs te bepalen.”

“Oh, ik loop zo vast op mijn salespagina, ik kom er gewoon niet uit welke naam ik mijn programma moet geven!”

“Zo kan ik toch niet lanceren?Ik heb niet eens een goede term voor wat het nou eigenlijk is wat ik doe…”

Tuurlijk, het hebben van een goede funnel, een likable feed, een goed netwerk, een catchy naam…. het helpt allemaal mee om je zaken wat lekkerder te laten lopen. 

Maar het grappige is dat als ik dan doorvraag -wat zou er gebeuren als ik vandaag die funnel voor je in elkaar zou zetten, als we nu een kwartiertje brainstormen en dan DE briljante naam voor je vinden, of ik je oppas voor je betaal zodat jij kunt netwerken?-, er iets heel bijzonders gebeurt. 

Negen van de tien keer zie ik dan GEEN opluchting op hun gezicht, maar nog steeds een diepe frons. 

Er volgt wel een “Ja, nou, MAAR…. en vervolgens komt er NOG een probleem of een ontbrekend essentieel element op tafel. 

Het is ook het moment waarop ik weet: er was dus geen sprake van een belemmering, er was sprake van een kutsmoes. 

Negenennegentig van de honderd keer, is het ‘probleem’ wat we als bottleneck identificeren, iets waarvan we denken dat het tegenhoudt in onze business, NIET het echte probleem. 

Wat WEL het probleem is, is dat we besluiten dat er altijd eerst meer nodig is, of iets beters, voor we geloven dat het goed genoeg is om er succesvol mee te worden.

Snap je dan wat ik bedoel?

Ik had vroeger ook vaak de neiging om als het effe niet lekker liep in mijn business, meteen aan de basis te gaan rammelen. 

Dan ging ik terug naar de tekentafel, want ik was er dan van overtuigd dat er iets aan het ontwerp mankeerde. 

Misschien moest ik scherper inzoomen op mijn ideale klant. 

Toch die ene alinea op de homepage nog eens bijpunten. 

Mankeerde er wat aan mijn blog van deze week?

Natuurlijk hielp dat nooit. 

Want het zorgde er voor dat ik maar bleef twijfelen, bleef bijpunten, bleef schaven. 

En vooral bleef uitstellen om ECHT mijn aanbod en waarde de wereld in te gooien.

Dat is namelijk wat er echt aan de hand was; ik scheet gewoon BAGGER en durfde niet voor mijn waar te gaan staan. 

Zouden ze dat niet arrogant vinden?

Dan zien ze allemaal mijn onderkin!

Wat als ik het niet waar kan maken?

En zo bleef ik klantloos, en mijn bleven klanten met hun probleem zitten.

Ik heb een trucje bedacht om voor mezelf te voorkomen dat ik in die valkuil stap. 

Wanneer ik nu een geniaal idee heb – en die heb ik best vaak, al zeg ik het zelf ;)-, slinger ik dat het liefst zo snel mogelijk met een paar kantlijnen er om heen de wereld in. 

Er is vaak nog niks af, laat staan uitgewerkt, maar de eerste contouren van mijn plan deel ik zo vlug als ik kan met een paar mensen, waarvan ik weet dat ze er A/ om zitten te springen of B/ mij er accountable voor gaan houden als ik er voor weg wil duiken. 

Dan MOET ik namelijk wel aan de slag en heb ik geen tijd of ruimte om jaren na te denken over de allerbeste naam, de meest optimale versie van mijn funnel of salespagina.

Dan zitten er namelijk mensen op mij te wachten.

Ze REKENEN op me.

En weet je wat er dan gebeurt? De eventuele bibbers en onzekerheid die ik voel bij het lanchen van een nieuw idee (gaan mensen het wel LEUK vinden?!), ebt dan binnen 5 minuten weg. 

Dan heb ik namelijk de eerste enthousiaste reacties al in the pocket. 

Die maken dat ik als een malle met de uitwerking aan de slag ga, en juist door die bakken met actie en het enthousiasme waaruit het voortkomt, wordt het een succes. 

Afgelopen week sparde ik met een van mijn klanten over een nieuwe tagline voor haar profiel. 

We schoten een tiental briljante ideeën over de app. 

“Maar dekt die de lading wel?”, vroeg ze nadat we een favoriet hadden gekozen.

“Het gaat er niet om het de lading dekt, maar om welke lading er vanaf spat,” zei ik tegen haar.

Binnen 10 minuten had ze hem veranderd op haar Instaprofiel. 

Binnen een dag had ze een nieuwe klant voor haar traject. 

Zeg eens eerlijk: waar zit jij al weken, misschien al maanden over te tobben en wat dreigt daardoor voor geniaals op de plank te belanden?

Met wie kun je dit delen zodat je er wel mee aan de slag MOET, en door je angst en onzekerheid heen moet breken?

Waar mag je genoegen nemen met een 8, omdat je wel kunt wachten tot je er een 10 van hebt gemaakt maar ondertussen verkoop je er geen enkele van?

Wil je dat met me delen?

Denk je eens in welke mogelijkheden er voor je opengaan op het moment dat je je realiseert: ik heb die funnel niet nodig, ook geen briljante naam, dat was gewoon een kutsmoes. 

Het enige wat je nodig hebt om te slagen met je business is je geniale zelf, en daarvoor gaan staan, voor je de kans krijgt je te bedenken en je keutel weer in te trekken. 

Capice?

In het kader van practice what you preach: ik ga het je even voordoen.

Over een aantal weken organiseer ik weer een briljante challenge. 

Er is nog geen officiële naam. Werknaam: Heb SCHIJT 3.0.

Er is nog geen powerpoint slide klaar. Ik presteer heul goed op deadlines ;).

Er is nog geen salespage; je kunt erop rekenen dat het geweldig wordt. 

Er is nog geen inschrijflink: stuur mij een e-mail om je aan te melden!

Het enige dat ik weet, is dat je 4 dagen lang (van 8 maart tot en met 11 maart) van 10.00u tot 11.00u in je agenda wilt reserveren als je wilt dat de inspiratie je op 12 maart uit je poriën spuit. 

Als je mee beetje kent, weet je dat je hier bij wilt zijn.

More details will follow soon.

Nu moet ik wel 😉

Heb een heerlijke week!

Liefs, Claudia 

Laat een reactie achter





BUSINESSCOACH

Businesscoach Delft
Ondernemerscoach
Businesscoach Den Haag
Businesscoach Rotterdam

.

Businesscoach Leiden
Businesscoach Friesland
Businesscoach Zuid-Holland

© 2019 - 2022 Claudia | Huisstijl design: Professionals in Design | Website ontwerp & bouw: Laura Loos | Fotografie: GD&P, Studio Veerle, Annick Roza Photography