Drie ondernemerslessen die ik voor jou meenam uit Palma de Mallorca

IMG_0420

Talloze lommerrijke terrasjes. 

Chique boetiekjes, in prachtige jurken flanerende vrouwen, om elke hoek cultuur en lekker eten: Palma, de hoofdstad van Mallorca, combineert het met gemak.

De prachtige kathedraal van Palma hebben we al meerdere keren bewonderd, maar verder hebben we nooit veel aandacht besteed aan de hoofdstad. We gingen altijd hoep, het vliegtuig uit en hop, naar het noorden. 

Dit keer lijkt het wel alsof mijn ogen en oren wijder open staan dan normaal. 

En dat vind ik persoonlijk best knap met een “hoe lang duurt het nog” kleuter op sleeptouw ????.

Hoewel ik op vakantie ben, struikel ik deze keer in Palma onbedoeld en onverwacht over de ideeën en inzichten over ondernemen.

Volgens mij zijn deze inzichten ook waardevol voor jou, daarom deel ik ze met je.

Heb je toch nog wat aan me terwijl ik op vakantie ben ????.

De eerste eyeopener zit hem al in mijn nieuwe inzichten zelf.

1 # Het kan lang duren voor jouw klant je ECHTE waarde ziet.

Inmiddels ben ik vaker in Palma geweest dan ik op 2 handen kan tellen, maar dit jaar pas zag ik iets wat me nog nooit eerder was opgevallen: namelijk dat het een prachtige, hele complete stad is waar behalve een wonderschone kathedraal, nog veel meer te zien en te beleven is. Maar dat is niet in 1 jaar ontstaan, dat moet er allemaal allang geweest zijn.

In je bedrijf werkt het net zo. Jij kunt nog zo duidelijk zijn over wat je doet, iedere dag waarde bieden, consistent zijn in je kwaliteit: jouw mogelijke klant kan al die tijd nog niet toe zijn aan jouw aanbod, nog niet genoeg last hebben van zijn of haar probleem, of gewoon zich nog niet realiseren dat jij DE oplossing voor haar probleem hebt. En dan ineens ziet ze het wel. Al die tijd heeft het gesluimerd en ben jij er klaar voor geweest.

Durf daarom vol te houden: dat moment waarop ineens de ogen van jouw klant open gaan, dat komt echt. Geloof me maar.

2 #Don’t settle for mainstream.

In Palma loopt iedereen er op chique bij, echt niemand uitgezonderd. Gelukkig had ik vanwege het bezoek aan de kathedraal een iets minder “op en top vakantie” outfit aan, en viel ik niet zo op. Ook de winkels zijn bijna allemaal van een poepiechique type. Daarmee wijken ze af van de mainstream. Ze zouden namelijk makkelijk kunnen scoren met slippers, luchtbedden, corny souvenirs en van die plaatjes menukaarten, om de vele toeristen te bedienen, maar dat doen ze niet. Het is duidelijk dat ze vinden dat die toeristen zich maar naar hun aanbod moeten schikken. En daardoor werkt het.

Misschien heb jij soms de neiging om je aanbod aan te passen op wat je denkt dat handiger of makkelijker toegankelijk is voor je klant. Of volg je iemand anders voorbeeld omdat je denkt, dat is een gat in de markt.

Realiseer je dat een aanbod alleen maar goed werkt voor je klant als het dat voor jou ook doet. Dat je alleen met een dienst waar je echt laaiend enthousiast over bent, de juiste klanten aantrekt.

Durf dus je eigen pad te volgen: dan val je A) meer op en B) de juiste klanten? Die komen dan echt vanzelf.

3# Alles is ooit begonnen met een eerste steen.

Als je hem ooit in het echt hebt gezien, weet je dat de kathedraal van Palma huge is: zowel van buiten als binnen blinkt de kathedraal uit in talloze prachtiger details.

Niet echt een klein klusje. Ik denk niet dat degene die verantwoordelijk was voor de bouw van de kathedraal bij aanvang heeft gedacht: jongens, dat fixen we effe.

Wat hij eerder zal hebben gedacht: heilige maagd Maria, dit is onbegonnen werk!

En toch zijn ze er toch mee begonnen: steen voor steen, stap voor stap, met een duidelijk plan. De moed niet opgevend, steeds wat dichterbij het einddoel. Wat onmogelijk leek, is uiteindelijk toch gelukt.

Als je denkt dat je niet echt vooruitkomt, het je niet snel genoeg gaat of het voelt alsof het je nooit gaat lukken: denk dan eens aan de kathedraal. Of aan enig ander object waarvan je denkt: hoe dan!?Ook daar zijn ze ooit begonnen met een eerste steen.

Jij kan het ook.

Vandaag vliegen we terug uit Palma naar Nederland, deze lessen neem ik weer mee in mijn rugzak, om ondernemers zoals jij te helpen bouwen aan een business die bij hen past en daarom succesvol is.

Wil jij daarvoor ook weer een kickstart voor het najaar?

Doe dan mee aan de Back to Business editie van de Summer Business Bootcamp, waarin ik je in 10 dagen weer op de rit help. Kleine stappen: groot effect.

In plaats van morgen, starten we maandag 26 augustus. Je hebt dus nog een paar dagen om je in te schrijven.

Nog een heerlijke week, adios!

Liefs, Claudia

Laat een reactie achter





BUSINESSCOACH

Businesscoach Delft
Ondernemerscoach
Businesscoach Den Haag
Businesscoach Rotterdam

.

Businesscoach Leiden
Businesscoach Friesland
Businesscoach Zuid-Holland

© 2019 - 2024 Claudia | Huisstijl design: Professionals in Design | Website ontwerp & bouw: Laura Loos | Fotografie: GD&P, Studio Veerle, Annick Roza Photography