Hoe je kunt verkopen zonder je een bedrieger te voelen.

mervyn-chan-RFXxBTHze_M-unsplash-1

Ik wist het wel: jij bent een bedrieger. 

Maak je er niet al te druk om, je bent in goed gezelschap, want ik ben het ook. 

Het is ook niet per se slecht, om een bedrieger te zijn. 

Sterker nog, wanneer je het gevoel hebt dat je wel “senang” bent met waar je nu bent, dan ben je dus gestopt om jezelf steeds vooruit te duwen, en groei je dus ook niet meer. 

Voel je je een bedrieger? “Straks komen ze er achter dat ik niks kan, dat ik eigenlijk niks weet, dat ik minder goed ben dan al die anderen?”

Dat werk? 

Gefeliciteerd, je bent aan het groeien! 

En groeien willen we natuurlijk allemaal, je wilt een succes maken van je bedrijf. 

Tot zover het goede nieuws. 

Want dat gevoel dat je een -zie-je-wel-ik-kan-het-niet-ondernemer bent, maakt het niet per se makkelijker om je aanbod te verkopen aan geïnteresseerde mogelijke klanten. 

En dat verkopen heb je stiekem wel een klein beetje nodig, als je een succes van je bedrijf wilt maken. 

Dus zullen we dat vandaag gewoon even met zijn tweeën oplossen? 

Moet jij eens opletten wat er gebeurt, op het moment dat je kunt loslaten dat er bij verkopen een soort verplicht “voet-tussen-de-deur-gedrag” hoort, en verkopen je allerliefste bezigheid wordt. 

De “ik ga er nog even over nadenkens”, de “ik moet even met …. overleggen en kom dan bij je terug” en de “ik kan het met jouw tips wel weer even zelf proberens”; allemaal verleden tijd, of in ieder geval eerder uitzondering dan regel. 

Als je maar NU kapt met het verkopen van je dienst. 

Wat je dan wel kunt doen om makkelijker je dienst te verkopen? 

Trek in plaats van je vertegenwoordigers outfit je doktersjas aan. 

Ik zal je uitleggen waarom.

Een dokter doet drie dingen, die maken dat al zijn patiënten naar hem luisteren. 

Nou ja, het overgrote deel dan. 

Een: hij heeft het allerbeste voor met zijn patiënten.

Twee; hij diagnosticeert haarscherp hun pijn, waar ze zich acuut in zullen herkennen.

Drie: hij zal ze adviseren datgene te doen, waar ze het beste mee geholpen zijn. Ook als dat niet meteen is waar ze op zitten te wachten. 

Een dokter is niet dwingend. 

Een dokter is duidend. Legt zijn vinger op de zere plek -soms letterlijk- en maak klip en klaar duidelijk wat de patiënt moet doen om van het probleem af te komen. 

En dat vindt de patiënt niet altijd ehm, fijn om te horen. 

Dus over die patiënten moet je ook twee dingen weten.

Een: dat wat het beste voor ze is, ligt vaak ver buiten hun comfort zone.

Twee: ze zullen met hand en tand hun plek in hun comfortzone verdedigen. 

De kunst is dus voor jou om zo duidelijk mogelijk te zijn over enerzijds het probleem waar jouw klant -de patiënt- tegen  aan loopt, en anderszijds zo duidelijk mogelijk te zijn over de oplossing waar jij ze mee kunt helpen. 

Benoem waar ze nu tegen aan lopen.

Benoem wat er gebeurt als er niks aan (laten) doen.

Die wond gaat ontsteken of die kies gaat pijn doen. 

Benoem ook wat de mogelijkheden zijn op het moment dat ze wel wat aan hun probleem doen. 

Vertel hoe het leven er uit ziet als ze van dit probleem af zijn. Hoeveel vrijheid ze voelen. Omdat ze zich geen zorgen meer hoeven maken. 

Ze zullen je vanzelf vragen; hoe kom ik daar dan? 

En jij? 

Jij hebt daarop een eerlijk antwoord klaar. 

Zonder je ooit nog een bedrieger te voelen. 

Liefs, Claudia 

P.S. Ik heb nog een aantal mooie eyeopeners over verkopen voor je klaar staan. Wil je ze horen? Meld je dan hieronder aan, je ontvangt de eerste super effectieve tip meteen gratis in je inbox.

Laat een reactie achter





BUSINESSCOACH

Businesscoach Delft
Ondernemerscoach
Businesscoach Den Haag
Businesscoach Rotterdam

.

Businesscoach Leiden
Businesscoach Friesland
Businesscoach Zuid-Holland

© 2019 - 2024 Claudia | Huisstijl design: Professionals in Design | Website ontwerp & bouw: Laura Loos | Fotografie: GD&P, Studio Veerle, Annick Roza Photography