Alle grote dingen zijn ooit klein geweest
Wij zijn thuis nogal aan een volksverhuizing bezig thuis. Mijn man werkt al meer dan anderhalf jaar thuis, dat lijkt voor een deel structureel te worden, de kinderen worden groter en hebben behoefte aan meer ‘eigen ruimte’ om zich los van elkaar in hun eigen bubbel te kunnen terugtrekken.
Mijn domein “de CEO die het huis overdag voor zichzelf alleen heeft” begint te schudden, dus het is tijd voor een nieuwe indeling; dus sloegen we aan het goochelen met ruimtes om iedereen op een nieuwe bestemming te krijgen.
De ooit “we hebben die extra ruimte niet echt nodig” geparkeerde uitbouw van het dakterras boven kwam er toch. De door mijn echtgenoot verfoeide kleur koraal zit op de muur -had ik al gezegd dat de kleur ‘ondeugend’ heet ;)- en de nieuwe vloer ligt er in.
Mijn nieuwe kantoor inclusief magnifiek groen uitzicht is zo goed als klaar. Ik kan niet wachten tot na de vakantie ????.
Maar zo’n interne verhuizing is niet in 1 keer gepiept. Alle acties hangen aan elkaar, en moeten in een logische volgorde plaatsvinden, anders loopt het in de soep.
Voor je het weet zitten er dierbare spullen onder de ondeugende verf -het is zo’n kleur die niet echt kan kiezen tussen roze, terra en oranje-, slapen er kinderen wekenlang in een volgepropte slaapkamer, en lopen papa en mama met een kort lontje rond omdat het allemaal niet in elkaar past en daardoor veel te lang duurt.
Dus wat doe je dan? Je maakt een gedegen planning, breekt wat er moet gebeuren in kleine, behapbare en overzichtelijke stukjes waardoor zelfs de kids zelf het leuk vinden om mee te helpen.
Hoe kleiner je je acties maakt, hoe overzichtelijker het dus is.
En hoe minder je er tegenop ziet. De acties die je beschrijft moeten eigenlijk zo klein zijn dat je erbij denkt; djeez, maar dat is toch niet de moeite?
In deze mail geef ik je 3 praktische tips om gemakkelijker je doel te bereiken.
TIP 1: Check niet alleen de BEWERKTIJD, maar ook de DOORLOOPTIJD
Je kent het vast, die klusjes waarvan je denkt; dat is toch zo gepiept? Een muurtje wat je in een half uurtje in de verf hebt zitten, de lasagne die je in een kwartiertje in elkaar draait, even een wasje in de droger gooien. Als je alleen kijkt naar de BEWERKTIJD -hoe lang duurt de uitvoering-, is het inderdaad zo gepiept. Maar verf moet een X aantal uren drogen voor je een schilderijtje kunt ophangen, lasagne eerst nog 45 minuten in de oven en afkoelen voor je het kunt eten, en stik, die was uit de droger moet ook nog opgevouwen.
Hetzelfde geldt voor het organiseren van een nieuw product voor je business. Hartstikke leuk dat nieuwe webinar, maar met een datum inplannen alleen ben je er niet.
Er moet een opt-in pagina komen, een presentatie voor in je webinar, bevestigingsmails, opvolgmails, en dan heb ik het nog niet eens over de teksten en visuals die er moeten komen als je adverteert. Je nieuwsbrieven moeten er naartoe gecall-to-actioned worden, je socials moeten er naar verwijzen….
DOOMED to fail als je dat er allemaal op aan laat komen en niet plant.
Als je klussen die onderdeel zijn van een groter geheel inplant, neem dan ook mee hoe lang je eventueel moet wachten tot je aan de volgende actie kunt beginnen. Schrijf dus bij het maken van je planning zowel je BEWERKTIJD als je DOORLOOPTIJD op.
TIP 2: Check de onderlinge afhankelijkheden
Vaak beginnen we uit enthousiasme met een bepaalde taak, door er maar gewoon in te springen. Mouwen opgestroopt en gaan met die banaan. Maar vroeg of laat stranden we dan, omdat we vergeten zijn van tevoren op een rijtje te zetten wat er allemaal voor nodig is om de klus te laten slagen. Om een voorbeeld te noemen; hartstikke leuk dat we de vloer kamer voor kamer leggen en steeds gaan verschuiven, waar waar laten we dan het loodzware vogelhuisbed van mijn dochter, als de vloer in haar kamer gelegd moet worden
Neem dus even de tijd om chronologisch op papier te zetten wat er eerst moet gebeuren voordat je een volgende actie kunt oppakken. Hint; het beste werkt dat andersom. Stel, je wilt minimaal 6 deelnemers aan je workshop. Als je weet dat gemiddeld per 3 posts 1 iemand zich aanmeldt, moet je dus 18 posts plaatsen op social media om er voor te zorgen dat je de deelnemers bij elkaar krijgt. En dan snap je dus ook dat je niet een week van tevoren pas kunt beginnen met werven. Dan worden mensen wel degelijk gek van je ;).
TIP 3: Klein, kleiner, kleinst
Ik zeg vaak tegen klanten; maak je taken zo klein mogelijk. En als ik dan vraag wat ze op hun actielijst hebben staan, staat er; een blog schrijven. Maar een blog schrijven bestaat uit tig verschillende hele kleine taken; het schrijven zelf, titel verzinnen, lay-out opmaken, in je mailsysteem hangen, verzenden aan mailinglijst, social media posts eraan hangen, and so on, and so on. En dan kan het NOG kleiner.
Zorg dat de taken die overblijven, liefst niet meer tijd kosten dan 20 minuten per taak, een MONO-taak zijn (je doet niet stiekem 2 dingen tegelijk, bijvoorbeeld schrijven en meteen je SEO dingen toepassen), en maar door 1 persoon uitgevoerd hoeven te worden.
Komen er meer mensen aan te pas?
Is het een taak die zo lekker ‘efficiënt’ is door stiekem 2 dingen tegelijk te doen?
Of kost een klein taakje jou stiekem 3 kwartier?
Dan is het NIET klein genoeg. Probeer om het dan nog kleiner op te knippen.
Geloof me maar, je bent er sneller doorheen en je bent je er meteen bewust van hoeveel tijd iets je nou werkelijk kost.
Je ziet dus ook meteen waar je op kunt besparen. Of wat je voortaan beter kunt uitbesteden.
Ik hoop dat deze tips je helpen om je acties kleiner en beheersbaarder te maken. Moet jij eens kijken hoe fijn het is als je een zooitje acties hebt gedaan en je doel nu WEL steeds dichterbij komt.
Wil jij nou weten hoe jij makkelijker, dichter bij je doel komt?
In mijn Summer Business Hacks Bootcamp krijg je van mij 15 mega-briljante businesshacks om slimmer, sneller en leuker aan je business te bouwen.
Dagelijks ontvang je een verse hack in je mailbox: de hacks kosten je slechts 10 minuten per keer om toe te passen, zodat jij ook nog gewoon aan relaxt de zomer vieren toekomt.
Zodat bouwen aan je business voor jou ook simpel, leuk en effectief blijft.
En ben je ongeduldig?
Dan kun je in de eerste mail eenvoudig op een link klikken waardoor je alle hacks in 1 keer ontvangt. Easy peasy, voor als je wilt knallen.
Heb een heerlijke week topper; laat je me weten of je iets aan mijn tips hebt gehad?
Liefs, Claudia
BUSINESSCOACH
Businesscoach Delft
Ondernemerscoach
Businesscoach Den Haag
Businesscoach Rotterdam
.
Businesscoach Leiden
Businesscoach Friesland
Businesscoach Zuid-Holland
© 2019 - 2024 Claudia | Huisstijl design: Professionals in Design | Website ontwerp & bouw: Laura Loos | Fotografie: GD&P, Studio Veerle, Annick Roza Photography