Afzeikmarketing: je hebt de rug van anderen niet nodig om omhoog te klimmen.

IMG_0121-e1548876438800

Zal ik eerlijk zijn? Dit is een enge blog. Voor mij dan: misschien dat jij er juist van smult, we gaan het merken. 

Waarom ik het ‘eng’ vindt? Het voelt alsof ik in een klein aggenebbes vergaderzaaltje achter de microfoon moet kruipen. 

“Hi, ik ben Claudia en ik ben al zoveel dagen businesscoach. Ik kan het niet laten en ik lieg, bedrieg, speld mensen dingen op de mouw, spiegel ze onrealistische dingen voor. Alles voor eigen gewin en zonder scrupules. Ik druk op pijnen die ik niet voor mijn klant kan oplossen. En het maakt me niet uit, als mijn banksaldo maar groeit.”

“Hi Claudia, welkom bij de Anonieme Businesscoaches.”

Want dat is wat veel mensen over ‘ons’ denken, toch? Dat businesscoaches geldwolven zijn, jou hemelse dingen voorspiegelen die volkomen onrealistisch zijn, en waar je alleen maar teleurgesteld achter blijft als je daar mee in zee gaat? Stiekem wil ik wedden dat jij dat ook wel eens gedacht hebt. Over mij zelfs, of over een van mijn ‘collega’s’. Mag je gerust toegeven, kan ik echt wel handelen.

Ik weet namelijk dat het niet waar is. Waarom ik ondernemerscoach, en dat wat ik doe extreem waardevol is voor mijn klanten.

Er is echter wat bijzonders aan de hand.
Het lijkt alsof er zich twee bloedgroepen aan het vormen zijn.
Businesscoaches, en businesscoaches-die-zich-geen-businesscoach-noemen-maar-het-wel-zijn-en-andere-businesscoaches-afzeiken.

Allebei doen ze exact hetzelfde. Ze drukken en porren een beetje in jouw pijn. Om je duidelijk te maken dat zij daar een oplossing voor hebben. 

De een beschrijft de pijn waar je dagelijks tegenaan loopt; te weinig klanten, te weinig omzet, geen winst, een te laag banksaldo. Deze businesscoach vertelt over de manier die hij/zij gevonden heeft om daar zelf weer uit te komen, en dat is ook de manier geworden om jou met dit probleem te helpen.

De ander beschrijft de pijn die je voelt als je een teleurstellende ervaring hebt gehad. Over waarom al die andere businesscoaches het niet op de goede manier doen, jou een loer draaien en hoe vreselijk het is dat jij daar in bent getrapt. Kom maar lekker hier, dan krijg je een aai over je bol. Zij zullen je wel even laten zien hoe het dan wel moet waarom jij er niks aan kan doen dat het niet is gelukt; allemaal de schuld van de businesscoach.

En wat ik me dan afvraag; hoe integer is het, als je het nodig vindt om anderen (collega’s!) af te branden, om zelf goed uit de verf te komen?

Waarom zou je kiezen voor die strategie om klanten aan je te binden (want dat is het, een strategie, niets meer en niets minder), als je gewoon zeker bent van je waarde en van daaruit mensen uitnodigt om bij jou kennis en kunde te komen halen?

Natuurlijk zitten er rotte appels tussen.
Niet iedere businesscoach levert goed werk af, of past bij jou.
Maar die rotte appels zijn er altijd. Snackbars die hun friet niet vers maken maar friet die ze over hebben nog een keer in de frituur gooien om het op te warmen. Een schilder die niet grondig schuurt en een grondverfje er op doet, maar de nieuwe verf over de oude bladderende laag heen knalt.

Die zijn er altijd. Maar dat betekent nog niet dat dat de ‘regel’ is. Het zijn uitzonderingen.
Ik ken er inmiddels behoorlijk wat, businesscoaches. Allemaal hebben ze hun eigen stijl. Net een andere ideale klant. Net weer even een andere USP en een uniek talent wat maakt dat ze juist jou goed kunnen helpen.

En soms zit daar een mismatch. Omdat je aangehaakt bent op iemand die jou heeft geraakt op een pijn, maar niet DE oplossing heeft voor jouw probleem. 
Of iemand heeft je geraakt in een verlangen, maar jij bent met je bedrijf nog helemaal niet zover.

Daar kan de businesscoach niks aan doen. Daar kan jij niks aan doen -tenzij je geen enkel advies van je coach hebt geprobeerd uit te voeren, maar dat is weer een ander probleem-. Het is gewoon wat het is.

Een mismatch. And moving on.

Stop dus met vergelijken. Zeker met neerwaarts vergelijken.Je hebt het niet nodig.Ook die businesscoaches, die anderen naar beneden halen, hebben het niet nodig.

Het enige baken waar je mee zou moeten vergelijken, dat ben je zelf. 

Waar sta ik met mijn bedrijf?
Als dat niet is waar ik wil zijn, hoe ver ben ik er dan vanaf?
Wie zou me daarmee kunnen helpen?
Wiens aanbod sluit aan bij dat wat ik NU nodig heb?

En, de belangrijkste;
Ben ik bereid to do what it takes, om daar te komen?

Soms is de droom die jij wilt bereiken simpelweg nog te ver weg.
De stappen die je moet zetten om daar te komen gewoon nog te groot.

Want ik geef het je op een briefje; jij bent gegarandeerd teleurgesteld, op het moment dat je in met een (business)coach in zee gaat, en je hoort alles aan wat hij of zij zegt, maar je doet er niks mee.
Jouw schouders zakken naar beneden als je, drie maanden nadat je je hebt ingeschreven bij de KvK, nog geen duizenden euro’s per dag binnentrekt vanuit je hangmat.
Jij bent gefrustreerd, als je de eerste week alles doet wat je coach heeft gezegd, maar het heeft nog geen resultaat.

Het grote geheim van succesvol ondernemen is eigenlijk heel klein. 

Actie.
Volhouden.
In kleine porties stappen nemen, al kom je maar een meter vooruit.

En uit welk ‘kamp’ je ook een businesscoach kiest; zonder deze 3 (gratis! unieke! eenmalige! vrijblijvende!) tips, gaat het niet gebeuren. 

Kan je nog zoveel geld voor een traject neerleggen; gaat je niet aan die plek in die hangmat helpen.

Een integer resultaat kun je namelijk alleen maar garanderen als je zelf op een integere manier met die keuze omgaat. Past deze coach bij de fase waar jouw bedrijf zich nu in bevindt, en trek jij de handschoenen aan om jouw deel van de acties te doen? Alleen op basis daarvan kun je eerlijk beoordelen of je de juiste coach te pakken hebt.

En of je zelf integer genoeg bent om je bedrijf echt groter te maken.

Laat het gerust horen als je me iets wilt vragen over deze blog. Ik bijt niet, duw je niet in een eng programma, trek je niet aan je haren ergens in. Maar ik vertel je wat ik zie aan jouw bedrijf, hoe ik denk dat jij meer klanten kunt maken, wat je niet zo handig doet en waar je nooit mee moet stoppen. En ik zeg het je ook als ik denk dat op de manier waarop je nu bezig bent, die hangmat wel eens voor altijd een droom kan blijven.

Als jij dan de handschoen oppakt, wordt het nog wel eens wat.
Liefs,
Claudia

P.S. Het zat er al een tijdje aan te komen, maar deze blog is misschien HET moment voor mijn coming out: vanaf 1 februari werk ik volledig vanuit mijn eigen naam. Ik trek een nieuwe jas aan, en van het Verhalenpakhuis neem ik met een dikke knuffel afscheid. Ik denk dat hij me prachtig staat, die nieuwe jas :). Vanaf volgende week lees je er meer over. Niks missen? Meld je dan HIER aan voor de nieuwsbrief, dan krijg je van mij iedere week ondernemende tips en inspiratie. En een cool e-book.
P.S.P.S.: In januari geef ik je iedere dag een praktische tip op mijn Facebookpagina, om het beste uit je bedrijf te halen. De tips van 16 t/m 22 januari teruglezen? Dat kan hier:

Tip van 16 januari: Blijf vieren
Tip van 17 januari: Ga koffie drinken
Tip van 18 januari: Evalueer
Tip van 19 januari: Verleg je grenzen
Tip van 20 januari: Pak je kansen
Tip van 21 januari: Denk niet aan de paarse olifant
Tip van 22 januari: Varieer

Laat een reactie achter





BUSINESSCOACH

Businesscoach Delft
Ondernemerscoach
Businesscoach Den Haag
Businesscoach Rotterdam

.

Businesscoach Leiden
Businesscoach Friesland
Businesscoach Zuid-Holland

© 2019 - 2024 Claudia | Huisstijl design: Professionals in Design | Website ontwerp & bouw: Laura Loos | Fotografie: GD&P, Studio Veerle, Annick Roza Photography