Waarom jouw klanten willen afdingen en hoe jij dat kunt voorkomen

taylor-grote-309695-unsplash-e1550000216455

Ken je dat? Je hebt iets nieuws gekocht en je bent er zo blij mee, dat je er wel uren naar kunt kijken. Een nieuw shirt wat je dagenlang aan de deur van de kast laat hangen, omdat je het zo mooi vindt. De nieuwe wasmachine met allerlei toeters en bellen die je leven zo veel gemakkelijker gaat maken, dat je wel op een krukje voor het raampje wil gaan zitten om te kijken hoe de was draait, en draait, en draait….

Ik had dat tig jaar geleden met ons fornuis. Een echte Bosch Solitaire. Vers uit mijn studentenflat en als foodie was zo’n prachtig fornuis echt het summum, en bakte ik het liefst elke dag iets in de oven om maar voor het raampje te kunnen kijken naar de rijzende taarten en goud geroosterde stukken vlees. 

Maar ja. Toen we gingen verhuizen, kochten we een keuken met inbouwapparatuur. En zetten we mijn grote liefde wegens gebrek aan ruimte op Marktplaats. 

Al snel hadden we een deal.

De geïnteresseerde koper was hyper-enthousiast en stelde niet eens vragen over de prijs; hij wilde alleen maar weten wanneer hij hem zo snel mogelijk kon ophalen. Hatseflats, we hebben een deal.

Een dag later stond de opgetogen meneer op de stoep. Mijn man deed zijn verhaaltje (zo oud, eigenlijk niet heel intensief gebruikt, altijd goed schoongehouden, nieuwwaarde van die dingen is zo en zoveel) en stelde voor om even te helpen het fornuis naar de auto te tillen. 

“Mag ik hem eerst nog wat beter bekijken?” vroeg de man, en zonder ons antwoord af te wachten trok hij de klep van de oven ruig open, draaide de gaspitten open, schoof met een hengst het fornuis opzij zodat hij de achterkant kon bekijken. En alles ging gepaard met een diepe frons en minzame blik. 

“Ik kan in deze oven geen kip grillen,” begon hij. 

“Volgens mij is hij ouder dan je zegt dat hij is. En eigenlijk staat Bosch helemaal niet zo goed bekend. Weet je zeker dat de nieuwwaarde zoveel is? Volgens mij heb ik hem veel goedkoper gezien bij de BCC.

Meneer begon 1 voor 1 de nadelen en de mogelijke gebreken van ons geliefde fornuis op te sommen. Aan het einde van zijn monoloog  geloofde ik bijna dat hij ons een enorm plezier deed door het voor ons af te voeren. Maar goed, hij trok wel zijn portemonnee dus hij ging hem toch meenemen. 

Bij het uittellen van de briefjes bleef hij steken op een bedrag wat 100 euro onder de afgesproken prijs lag. “Ehm, dat is niet wat wij hebben afgesproken.” zei mijn man. 

“Maar we hebben toch net besproken dat het die prijs niet waard is?” zei de man. 
Nee, dat hebben we niet. Mijn wederhelft somde vervolgens alle voordelen en extras op die het fornuis had, waardoor het de man duidelijk werd dat hij het fornuis echt niet voor een lagere prijs mee ging krijgen. 

Uiteindelijk rekende hij toch de vraagprijs af, helemaal in de gloria met zijn prachtige fornuis, waarvan hij na het betoog van mijn man pas echt inzag wat hij er allemaal mee kon. Het afdingen leek helemaal vergeten.

De Marktplaatsmeneer had duidelijk geen zicht op het geweldige resultaat wat hij met dit fornuis kon bereiken. 

En voor jouw klanten werkt het net zo.

Die gaan twijfelen aan jouw prijs, of jij dat wel waard bent, als jij ze niet crystal clear kan maken wat ze er mee kunnen bereiken. Als ze niet zien wat jij voor of met ze kan oplossen, gaan ze jouw traject of dienst nooit de moeite waard vinden. 

Heb jij wel eens gedoe over je prijzen? Geef je misschien te snel naar je zin, iemand korting of een extra omdat je anders bang bent dat ze niet bij je gaan kopen? 

Bedenk dan eens 2 dingen:

A: Is het resultaat wat je klanten er mee gaan bereiken, wel duidelijk genoeg? Op je website, in je social posts, in je gesprekken?

B: Ben je zelf wel overtuigd genoeg van je eigen resultaat? Is dat misschien waarom je de prijs niet kan ‘dragen’? Kijk eens of je aan 1 van beide kanten nog wat te sleutelen hebt. Of je je klant misschien nog duidelijker moet maken wat jouw dienst haar op gaat leveren. Of dat je aan jezelf nog wat toe te lichten hebt. 

In mijn workshop van maandag 18 februari check ik met jou, waar gedoe over je prijs bij jou vandaan komt, en help ik je een prijs neer te zetten die jij vol overtuiging kan dragen, en waar jouw klant blind zijn pinpas voor trekt. 

Omdat mijn nieuwe website live is, heb ik een leuke actie voor je. Wanneer je je voor vanavond (vrijdag 15m februari 21u) aeldtan, dan mag je gratis iemand meenemen. Leuk voor je businessbuddy of die collega ondernemer die wel een zetje kan gebruiken. 

Fijn weekend!
 

Liefs,
Claudia

P.S.  Stuur me een mailtje als je bij de workshop wilt zijn, ik zou het super vinden als je erbij bent. 

Laat een reactie achter





BUSINESSCOACH

Businesscoach Delft
Ondernemerscoach
Businesscoach Den Haag
Businesscoach Rotterdam

.

Businesscoach Leiden
Businesscoach Friesland
Businesscoach Zuid-Holland

© 2019 - 2022 Claudia | Huisstijl design: Professionals in Design | Website ontwerp & bouw: Laura Loos | Fotografie: GD&P, Studio Veerle, Annick Roza Photography