12 manieren om je prijs te bepalen
Lezerswaarschuwing van uw correspondent; dit is een lange, maar knetterwaardevolle blog, hij gaat namelijk over vet veel geld verdienen. Dus lees hem tot het eind, maar niet voordat je je effe hebt aangemeld voor mijn Heb SCHIJT 3.0 – challenge van 28 maart t/m 1 april.
Goed, time to talk dirty.
“Waar ik wel nieuwsgierig naar ben,” vroeg de dame met de bijzondere naam, “is naar hoe jij je prijzen bepaalt? Hoe weet je zo zeker dat de prijs die je kiest de juiste is?”
Deze bijzondere vraag werd mij gesteld in mijn Schijt aan Smoesjes Breaktrough room afgelopen week.
En voor je denkt “Verhey, my GOD sodemieter op met je Clubhouse!”: hear me effe out.
Want de vraag die me hier in de room gesteld werd is een vraag die bij de meerderheid van mijn klanten op hun lippen brandt, als we net beginnen met onze samenwerking.
Waarschijnlijk heb jij het je ook wel eens afgevraagd.
Klopt de prijs van mijn product wel?
Het is een vraag die ik mezelf ook regelmatig stel.
Moet de prijs omhoog of juist omlaag?
Loopt de groei van de waarde van mijn aanbod en de prijs die ik er op dit moment voor vraag nog ‘sync’?
Ik evalueer minimaal 1 keer per 3 maanden of ik me nog senang voel bij de prijzen die ik voor mijn programma’s vraag.
Mijn programma’s zijn continu in ontwikkeling, de resultaten van mijn klanten worden steeds groter, ik stop er steeds meer waardevolle content bij.
Dat maakt dat ik wel regelmatig moet evalueren om prijs/kwaliteit technisch niet uit de pas te lopen.
Maar WAAR kijk ik dan naar, vroeg de dame in de Clubhouse Room.
Er zijn zo verschrikkelijk veel verschillende antwoorden op deze vraag, dat ik besloten heb ze allemaal met je te delen. Het wordt daardoor wel een beetje vreselijk lange blog vandaag, maar ik voorspel je, deze wil je uitlezen.
Want met geen enkele klant bepaal ik de prijzen van haar aanbod op dezelfde manier.
Ik beschrijf er hier -kort- een flink aantal; er kwamen er maar liefst 12 (!) bovendrijven, inclusief de manier waarop ik zelf mijn prijzen bepaal. Er staat voor jou ook vast net die methode tussen waarvan je denkt; verrek, daar kan ik wat mee.
Komen ze ????
-
???? Veel van mijn klanten kijken naar de ‘concurrentie’. Wat vragen je concullega’s en hoe sta je ten opzichte van hen? Ga uit van een gemiddelde en schaal je zelf dan in; ben je vers uit de startblokken dan ga je er wat onder zitten, ben je al meer ervaren, dan ga je er boven zitten. Het nadeel van deze methode is, is dat je nooit achter de voordeur kunt kijken van je collega’s, en dus niet kunt zien wat zij voor onkosten hebben of hoe knetterhard ze er voor moeten werken, om maar eens wat te noemen.
-
???? Er is de ‘voelmethode’: schrijf 2 of 3 prijzen op waarvan je denkt, dat lijkt me wel wat, leg ze op enige afstand van elkaar op de grond. Ga eerst op de 1 staan, dan op de ander. Je ‘voelt’ dan vanzelf welke voor jou klopt. Voor nu. Ben je toe aan een nieuwe prijs, die hem dan opnieuw.
-
De prijstrap: bepaal voor jezelf 3 prijzen; een pilot/no-brainer prijs, een courante prijs, en een droomprijs. Bij de eerste voel je; ze zouden gek zijn dit te laten lopen, ik schiet er zelf een beetje bij in. De middelste is een prijs die je het wel waard vindt maar die nu nog te spannend voelt. De hoogste prijs is de ‘als ik EERLIJK ben, moet het dat kosten”. Maar daar krijg je nu nog klotsende oksels van. Begin vanzelfsprekend met de eerste prijs en bepaal een maximaal aantal mensen aan wie je je aanbod voor die no brainer prijs gaat verkopen. Tegen de tijd dat je bij dat getal bent aangekomen, voel je je vaak stevig genoeg om je prijs op te hogen.
-
Pas op voor de ‘dat ken nooit wat wezen prijs’. Check 2 etalages naast elkaar waarin je exact dezelfde leren laarzen ziet staan. Het ene paar kost €15,- en het andere €100,-. Welke koop je? Check hier je eigen aanbod ook op. Vanaf welke prijs en daaronder denk je geen ‘yay’ maar ‘nay’? Blijf daar weg.
-
De methode die ik zelf vaak gebruik, is die van kijken naar het terugverdien vermogen. Wat kost het je klant nu om dit probleem te hebben, en hoeveel verdienen ze met jouw aanbod terug? Bijvoorbeeld: met mijn programma’s leren mijn klanten meer zichzelf te zijn in hun business en dat zorgt op minimaal 5 componenten dat ze beter gaan converteren – 10% beter ideale klanten aantrekken, 10 % meer een aanbod om van te watertanden, 10% beter verkopen, 10% effectievere marketing, 10% effectievere acties. Dat betekent dat ze bij elkaar minimaal 50% (!) effectievere business kunnen draaien. Stel dat je nu 2 klanten in de maand maakt a €1000,-. Dan leer je dus van mij om per maand minimaal 1 klant meer te maken a €1000,-. In een traject van 3 maanden is het terugverdienvermogen dan €3000,-. Met de prijs van mijn traject ga ik dan ongeveer op de helft zitten (in het geval van mijn Take The Lead Business Academy daadwerkelijk de helft, nl €1497,-).
-
De tip hierboven lijkt het makkelijkst voor de zakelijke markt, maar met een beetje creativiteit is hij ook gewoon toe te passen op een ‘particulier’ aanbod. Want hoeveel boodschappengeld bespaar je wel niet als je iemand voorgoed van haar eetbuien afhelpt? Hoeveel levert het je klant wel niet op -zeker op de lange termijn- als je iemand beter leert onderhandelen over haar salaris? Hoeveel fysiotherapiekosten bespaar je wel niet als je iemand in een kort traject van haar chronische rugklachten af helpt? Wat is voorgoed af zijn van je depressie waard? Kijk zo naar je prijs en je zult zien dat je hem vanzelf hoger inzet.
-
Wat kun je dragen? Vraagt een mogelijke klant naar je prijs en heb je ‘besloten’ dat ie omhoog moet, maar krijg je hem je strot niet uit en moet je er een kotsbakje naast houden voor de spanning? Doe hem dan alsjeblieft naar beneden naar iets wat je uitdaagt maar niet lamlegt. Ik heb liever dat je in eerste instantie 3 trajecten verkoopt met in je achterhoofd; man, die hebben een vette deal, dan dat je niks verkoopt omdat je van je businessbuddies vast moet houden aan ‘because you’re worth it”.
-
Kijk bij het bepalen van je prijs naar wat het JOU op mag leveren. Een flinke reality check voor veel van mijn klanten is dat ze WEL grote dromen hebben maar dat als ze te bang zijn om substantieel hun prijzen te verhogen, dat ze dat bedrag dan nooit bij elkaar gaan verdienen. Vaak durven we maar in hele kleine stapjes onze prijzen te verhogen, omdat we bang zijn dat klanten bij ons weglopen of niet gaan kopen. Maar realiseer je dat als je waarde geeft waar je klant niet voor betaalt, dat er dan altijd iemand is die de rekening daarvoor op moet pakken. Guess who that is: dat ben jij met die mooie dromen voor je waar je nog lang geen geld voor hebt.
-
Reken EERST uit wat je nodig hebt (vaste lasten, investeringen, jezelf salaris uitkeren), dan hoeveel je dan per maand moet omzetten, dan hoeveel tijd je daarvoor hebt en dus hoeveel klanten je binnen de tijd die je hebt kunt helpen; DAN weet je pas hoeveel trajecten je tegen welke prijs je moet verkopen wil het je de gewenste bedragen opleveren.
-
Ben je een beetje verliefd op het bedrag? Sommige mensen gaan compleet aan van getallen als 333 of 77 of 1111,- Een beetje lol hebben om je prijs mag best, ook als dat betekent dat ie niet zo rationeel te beargumenteren is ;). Let op: een prijs met een 7 aan het eind schijnt het statistisch gezien beter te doen dan afgeronde prijzen of prijzen met een 8 of 9 op het eind. Pas ook een beetje op voor gekke prijzen als €63,- of €155,-. Vinden mensen gek, en dan kopen ze het vaak niet. Net als dat je bij een cappuccino in een cafe voor 3,22 denkt ‘Huh? Is die 22 cent voor het speculaasje ofzo”’?
-
Kijk bij je aanbod altijd; is dit mijn verkoopmoment of mijn verdienmoment? Wil ik dat mensen na afloop nog iets bij me afnemen, of wil ik NU al hieraan verdienen? Soms moet je in het eerste geval dan bereid zijn er een knoertlage prijs op te zetten zodat je maar zoveel mogelijk mensen de gelegenheid geeft er mee kennis te maken, en dus met jou kennis te maken.
-
Hoe GAAF vind je het wat je verkoopt? Vind je iets HEUL gaaf, dan kun je de neiging hebben om er een te laag bedrag voor te vragen omdat je denkt, joh, het kan lijen, want ik geniet er zelf ook van. Op het moment dat jij geniet ergens van, krijgen mensen het allerbeste van jou en mag de prijs dus eerder hoger zijn dan lager. Bruno Mars staat -oke oke, even geleden- ook gewoon te genieten van zijn volle Ziggo Dome en believe me, die tickets waren geen dollar goedkoper daardoor.
Er zijn zoveel manieren om je prijs te bepalen dat je echt goed mag voelen welke voor jou het meest kloppend voelt.
Het bedrag STAAT namelijk ergens voor.
Het staat voor de ruimte die je jezelf geeft om naar je echte waarde te verdienen.
Het staat over de waarde die je aan je eigen dienst, maar stiekem ook aan jezelf toeschrijft.
Het staat voor de mate van vertrouwen en overtuiging die je in jezelf en over je kunnen hebt.
Het staat voor of je wilt dat je prijs je uitdaagt of dat je wilt dat hij je voorziet van comfort.
Het staat voor je punt maken of gewoon ‘houden’ van mooie getallen.
Iedereen voelt een andere lading bij geld.
De één wil er op blijven zitten als ware het een gouden ei, de ander vindt dat het alle kanten op mag rollen omdat het de motor is waar onze economie op draait.
De één is gewend aan schaarste en haalt steeds het einde van de maand NET niet met haar salaris, de ander is verbaasd over WEER een shitload aan money die ‘zomaar’ op haar Knab rekening bijgeschreven wordt.
Voor de één voelt het zwaar en voor de ander als potentie.
De één heeft niet zoveel nodig en de ander heeft never enough.
Ik ben geen ‘money mindset expert’, kan je niet healen op gevoelens van tekort, maar laten we zeggen; ik VIND er wel wat van.
Ik vind dat je als ondernemer, op welk punt je ook staat in je business, te groeien hebt als het gaat om geld.
Soms doe je dat simpelweg door je uurtarief met 5 euro op te hogen.
Soms doe je dat door iets wat feitelijk €500 euro waard is, gratis weg te geven.
Omdat je onthecht bent van het vieze smaakje van geld, het banale van geld, en het daardoor als een ruilmiddel leert zien. Niet meer, niet minder.
En als je het als een ruilmiddel leert zien, staat het je ook niet meer in de weg om datgene te gaan doen wat je hier echt te doen hebt, en oh ja, by the way, je krijgt er ook nog eens vet veel geld voor.
Plezier mag echt voorop staan in je business voor het geld lekker gaat binnenstromen.
En laat ik nou een maestro zijn in knetterveel plezier maken in je business.
In mijn Heb SCHIJT 3.0 challenge van 28 maart t/m 1 april laat ik je zien hoe je al dat gedoe met geld opzij schuift, omdat dat niet is waar het in eerste instantie om draait in je business.
1 van de 4 dagen in deze challenge gaat helemaal over geld en waarom je schijt mag hebben aan wat je daarover gewend bent te horen.
Het draait om fun, de shit doen die je hier te brengen hebt, op jouw eigen freaking special way.
Niemand anders kan het zoals jij, maar nu trek je je nog teveel aan van mensen die geen idee hebben van jouw ware potentie en je daarom aan alle kanten proberen in te binden en te sturen met ‘hoe het zogenaamd zou horen’.
Als je dat ook zat bent?
FUN first.
Je zult zien dat de waardetransport dan met busjes achter elkaar naar je voordeur komen rijden ;).
Laat je me weten welke ‘tip’ uit deze blog jij gaat uitproberen?
Vind ik tof ❤️
Heb een heerlijke week!
Liefs, Claudi
BUSINESSCOACH
Businesscoach Delft
Ondernemerscoach
Businesscoach Den Haag
Businesscoach Rotterdam
.
Businesscoach Leiden
Businesscoach Friesland
Businesscoach Zuid-Holland
© 2019 - 2024 Claudia | Huisstijl design: Professionals in Design | Website ontwerp & bouw: Laura Loos | Fotografie: GD&P, Studio Veerle, Annick Roza Photography